Toras mor Ingrid arbetar på en fiskfabrik, och hennes styvfar är invalid efter andra världskrigets strider. Nu ägnar han dagarna åt att supa och driva runt. Istället fantiserar Tora om sin riktiga far, som hon aldrig har träffat. Pappan som hon hoppas väntar i en by någonstans i Europa och kan ge henne ett riktigt hem.
I verkligheten är Tora resultatet av en kort affär mellan modern och en tysk soldat. Affären har stämplat både modern och Tora som smutsiga i byns ögon, och Ingrid klarar inte av att finnas där för sin dotter som trakasseras både för fisklukten som följer med familjen vart de än går, och det andra som är ännu fulare: arvet efter fadern – fienden.
Tora blir styvfaderns vårdare i ett försök att hålla ihop vardagen. Med tiden börjar styvfadern förgripa sig på Tora. Det är en upplevelse som hon inte kan förmå sig att anförtro någon, och som hon bara har ett ord för: Farligheten.
Tora är en känslig dagdrömmare, hon gör sitt bästa för att överleva när fattigdom och utsatthet är det som dominerar hennes tillvaro. Men det finns ljusglimtar: mostern Rakel, som är en av få som verkligen ser Tora. Och lärarinnan Gunn, som ger henne böcker att skriva ner sina tankar i.
Flickan Tora är en hjärtskärande varm låga i en kall efterkrigsmiljö som inte lämnar någon läsare oberörd.
Romanerna om tyskungen Tora, som tack vare sin fantasi överlever en hård uppväxt, tog Norge med storm när de kom ut på 1980-talet och blev författaren Herbjørg Wassmos stora genombrott.
Huset med den blinda glasverandan inleder den prisbelönta trilogin som skildrar Toras uppväxt i ett Nordnorge där spåren efter den tyska ockupationen etsat sig fast i människornas innersta. I trilogins följande delar, Det stumma rummet och Hudlös himmel, följer vi Tora upp i en tonårstid där hon kämpar för att finna sin egen röst och identitet, samtidigt som samhället och vuxenvärlden sviker. Tillsammans utgör de tre böckerna en gripande berättelse om fattigdom, övergrepp och drömmar i ett samhälle som läker såren efter tyskarnas ockupation.