Våra Print on Demand-titlar är för närvarande pausade, och planeras återkomma i maj.
Vid vikingatidens slutskede 1050-1100 upphörde inte sjöröveriet längs Östersjön och Nordsjöns stränder – tvärtom tilltog det. Nu följde runt 750 år då pirater och sjörövare härjade mer eller mindre intensivt innan kuststaterna började bekämpa kriminaliteten till sjöss. Men då ökade istället kaperiet – det av statsmakten godkända kriget – mot fiendens handelsfartyg innan det slutligen förbjöds år 1856.
Kapare och pirater handlar om hur handelsfartyg, fiskare och kustsamhällen har angripits av och försvarat sig mot pirater och kapare genom århundradena. Det är en historia som aldrig förut berättats i sin helhet. Den är full av dramatiska händelser och fascinerande människoöden som genom ny arkivforskning kan lyftas fram ur historiens glömska.
Medryckande läsning, fylld med dramatiska episoder ur vår sjöfartshistoria
Härjningarna till sjöss skedde mot bakgrund av den tyska Hansans maktexpansion under främst 1300-talet, motsättningarna inom den nordiska trestatsunionen (1397-1521) och de många krigen mellan Danmark och Sverige (1563-1814), men också stormakternas konflikter som ofta spillde in över Nordsjön och Östersjön.
Här möter vi tyska piraters angrepp på Söderköping och massmord på ledande stockholmare i slutet av 1300-talet, det danska anfallet mot Åbo i början av 1500-talet, svenska och danska fartygs angrepp mot varandras handelssjöfart, men också brittiska attacker in i Östersjön, från 1700-talets början till 1850-talet. De upprepade angreppen på Nordens mest piratutsatta stad, det norska Bergen, finns också med. Mera oväntade inslag är de nordafrikanska piratanfallen mot små samhällen på Island och Irland i början av 1600-talet, varifrån civila fångar fördes till slavmarknaderna i Nordafrika.
Boken tar sin början i övergången mellan vikingatid och medeltid, då bland andra estniska och vendiska (nordtyska) pirater härjade bland de danska öarna och längs den svenska kusten.
Kapare och pirater bygger på omfattande arkivforskning och ger en fördjupad förståelse för svensk och nordisk historia under 750 år
Berättelsen om hur sjöröveriet växte och florerade i Östersjön och Nordsjön är en återspegling av historien om hur svaga stater länge lämnade stort utrymme för brottslighet till sjöss, innan först handelsstäderna i den tyska Hansan och sedan de danska och svenska kungarikena, mot slutet av medeltiden lyckades stävja den värsta kriminaliteten. Regelrätta piratflottor härjade i farvattnen utanför den svenska västkusten och inne bland de danska öarna. Danzigbukten, Bottenhavet och Finska viken blev livsfarliga för handelsfartyg och fiskare.
När sjörövarna försvann ersattes de alltifrån 1400-talets senare del av statliga kapare och reguljära örlogsfartyg som fortsatte angreppen på civila fartyg och kustsamhällen. Under de svensk-danska krigen från 1500-talet till 1800-talets början var kaperi en viktig del av krigföringen. Gång på gång angrep fartyg från England andra staters handelsfartyg i Östersjön och Nordsjön, med en våldsam avslutning under Krimkriget på 1850-talet.
Kapare och pirater behandlar också de enormt omfattande kaperierna främst i Nordsjön under det nederländska frihetskriget mot Spanien mellan 1563 och 1648, det engelska inbördeskriget på 1640-talet och de tre krigen mellan sjömakterna England, Nederländerna och Frankrike under 1600-talets senare del. Mängder av svenska fartyg kapades under krigstiden, samtidigt som den svenska flottan försökte skydda handelsfartygen med hjälp av konvojer genom de mest riskfyllda farvattnen.
Boken berättar om en nästintill bortglömd del av Sveriges och Nordens historia, av vilka många pusselbitar tidigare legat gömda och glömda i arkiven
Angreppen mot handelssjöfarten försvann inte med förbudet 1856 och därför innehåller boken även ett kapitel om kapar- och ubåtsattacker mot svenska fartyg under de båda världskrigen.
Författaren Lars Ericson Wolke har gjort en gedigen forskning på ämnet, och har förmågan att presentera resultatet i en lättillgänglig, populärvetenskaplig form. Upplägget är kronologiskt för att visa hur kampen mot kriminalitet till sjöss till slut vinns av kuststaterna efter en flera sekel lång kamp, samtidigt som staternas egna kapare i en allt större omfattning kom att göra tillvaron osäker för handelssjöfarten. Genom att lyfta fram en rad enskilda händelser, fartyg och människoöden, gestaltar författaren ett större historiskt förlopp.