Revykungen och satirikern Karl Gerhard var en av Sveriges mest uppmärksammade mediepersonligheter. Han ansågs göra de kvickaste och elegantaste sketcherna och kupletterna, där han gisslade politiker, kungligheter och kulturelit. Under andra världskriget blev han en av landets tydligaste antinazistiska röster, vilket skrämde bort hans publik och tvingade honom att lämna sin teater. Privat levde han under sina sista decennier i en regnbågsfamilj med adoptivdottern Fatima och sambon Göthe.
I biografin Karl Gerhard: Estradör och provokatör ger författaren och radioprataren Kalle Lind sin bild av en modig och modern man. Boken följer huvudpersonen från vaggan till graven, men lägger särskild vikt vid de dramatiska krigsåren och den HBTQvärld Karl Gerhard var en del av. Med utgångspunkt i bland annat Säpoakter och privat korrespondens låter Kalle Lind ett mer komplett porträtt träda fram. Det här är också berättelsen om Sverige före, mellan och efter två världskrig – ett land som hann förändras i grunden medan Karl Gerhard ivrigt drev med varje förändring från scenen. Med ambitionen att fånga Karl Gerhards drivkrafter, och i någon mån avslöja hans hemligheter, har Kalle Lind tagit sig an en av 1900-talets främsta svenska provokatörer.
”Jazzgossen” visar upp en paradox hos textförfattaren, revydirektören och sällskapsmänniskan Karl Gerhard: å ena sidan hopplöst bunden till sin samtid, å andra sidan tidlöst modern. Även om de personer han häcklade är bortglömda, så har hans attityd till omvärlden och makten en allmängiltighet.
Till det kommer hans civilkurage. En annan av hans mest berömda kupletter, ”Den ökända hästen från Troja”, häcklar Hitler och hans medlöpare i Norden och Europa. Den framfördes första gången 1940, när Nazityskland var på stadig frammarsch, stoppades av polismakten, efter påtryckningar av tyska sändebud och svenska ministrar, och blev en symbol för motståndet.
Kupletten ”Katt bland hermeliner” (1953) lägger ännu en pusselbit till fenomenet Karl Gerhard. Den framförde han utklädd till överklassmadame och den uttrycker flera dubbla sidor hos Gerhard. Å ena sidan hånar den societeten, å andra sidan är den påfallande välorienterad i de fina salongerna. I mask av någon annan – och gärna en kvinna – kunde han vädra alla slags åsikter och sanningar – och ändå gardera sig för mothugg.
Betänker man att dessa tre kupletter skrevs med tre decenniers marginal och att han mellan dem skrev ytterligare några tusen, får man en bild av den produktive, mångfacetterade, maktkritiske, självförhärligande, ironiskt rättframme Karl Gerhard.
Boken Karl Gerhard: Estradör och provokatör ger åtskilliga exempel på Gerhards särskilda särart som scenpersonlighet, textförfattare och häcklare. Den beskriver också den tid han på en gång stod i mitten av och kommenterade lite från sidan. Berättelsen om Karl Gerhard är också berättelsen om Sverige före, mellan och efter två världskrig – ett land som hinner förändras i grunden medan Karl Gerhard ivrigt driver med varje förändring från scenen.