Fängslande thriller om mord och svek i krigets Berlin
Berlin, december 1939. Kriget har inletts, huvudstaden är täckt av snö och människorna är allt ängsligare. En före detta filmstjärna hittas mördad vid järnvägen och kriminalinspektör Schenke skickas till mordplatsen av sin chef inom Gestapo.
Schenke blir beordrad att snabbt hitta den skyldige. Kriminalinspektören har inte råd att göra ett enda misstag, misstron mot honom är stark alltsedan han vägrade gå med i Nazistpartiet. Och i Tyskland är priset för illojalitet lika med döden. Upptäckten av ett andra offer bekräftar det kriminalinspektören redan anat. Mördaren han letar efter använder mörkläggningen i huvudstaden som skydd för sina attacker och tycks inte ha några planer på att sluta.
När utredningen tar Schenke allt närmare makteliten inser han att faran lurar överallt och att de olika falangerna i Tredje riket kan vara lika farliga som en mördare som förföljer sina offer på gatan…
Simon Scarrow har gjort sig ett namn genom Silverörnserien som utspelar sig i romarriket. Nu kastar han sig rakt in i andra världskrigets maktcentrum, till en värld som upprätthålls av förtryck och rädsla. Där man förväntas se genom fingrarna när de som bestämmer gör fel och där hög moral är en svaghet snarare än en tillgång.
Den ovanligt kalla vintern i Berlin 1939 kräver många liv. För kriminalinspektören Horst Schenke, en man från överklassen och tidigare racerförare, är gatorna ovanligt mörka och öde trots att det närmar sig jul. Den påtvingade mörkläggningen föder paranoia och rädsla hos Berlinborna samtidigt som de kriminella kan skruva upp takten i skydd av mörkret.
Den hänsynslöse SS Oberführer Muller, chef för Gestapo, beordrar Schenke att leda den känsliga utredningen av våldtäkt och mord på den vackra, Gerda Korzeny, gift med en högre partifunktionär.
Schenke gör sig inga illusioner, han har vägrat att gå med i både SS och nazistpartiet vilket har väckt misstankar om hans lojalitet. Han är medveten om att han har valts ut just för att han är en obetydlig del i det stora maskineriet som driver Tredje riket. Kravet på att lösa fallet snabbt rimmar illa med den knapphändiga information han får och farorna som lurar på honom visar sig vara värre än han förutsett. När en annan livlös kropp upptäcks inser Schenke att sökandet efter mördaren leder honom rakt in i en politisk miljö där rättvisa och sanning är vad nazisterna vill att det ska vara.
Simon Scarrow skildrar i Mörkläggning periodens mörker och atmosfär på ett enastående vis. Det är ett Berlin med olagliga jazzklubbar, konstant övervakning och ökande förtryck, utan utrymme för illojalitet och motstånd. Schenke är en fascinerande huvudperson som måste acceptera tillvaron för att själv inte förintas, samtidigt som han brottas med sina tankar om att till varje pris försvara sanningen och rättvisa.